mandag den 11. april 2011

LESSON FIVE

(torsdag den 14. april)

I skal i dag gennemgå følgende emner fra nedenstående link. Jeg er i København på kursus, men jeg er online, så jeg kan følge med i, hvad I laver :-) I dag skal I gennemgå førnutid, førdatid samt uregelmæssige udsagnsord. I kan se alle uregelmæssige udsagnsord på nedenstående link.


http://www.sprogene.dk/pdf/SkrEng_8.-9._Uregelmaessige_verber.pdf



Førnutid

På engelsk laver man førnutid med to have i nutid samt hovedverbet i datid ved regelmæssige udsagnsord eller kort tillægsform ved uregelmæssige udsagnsord. Førnutid bruges i tre tilfælde:

a. Man bruger førnutid om noget, som er sket eller har været på et ubestemt tidspunkt:
Jeg har været i København mange gange.
Har du snakket med kontoret?


b. Man bruger førnutid om noget, der handler om fortiden, men som stadigvæk er aktuelt:
Jeg har været gift i tre måneder. (Og jeg er stadigvæk gift.)

c. Man bruger førnutid sammen med nutid, når man fortæller om noget, der er sket eller har været før noget andet (før nutiden):

Hun er sur (nu), fordi hun har sovet dårligt (før).

Førdatid

På engelsk laver man førdatid med to have i datid samt hovedverbet i datid ved regelmæssige udsagnsord eller kort tillægsform ved uregelmæssige udsagnsord. Førdatid bruges i to tilfælde:

a. Man bruger førdatid sammen med datid til at fortælle om noget, der var sket eller havde været før noget andet (før datiden):

Da jeg kom hjem, var hun allerede gået.
Hun var træt, fordi hun havde sovet dårligt.
Hun var syg, fordi hun havde haft for lidt tøj på.


b. Førdatid bruges også om irrealis: (noget, der ikke blev)
Hvis jeg havde vidst det, var jeg aldrig kommet.
Hvis jeg havde ringet, havde jeg fået det sagt.


Lav følgende opgaver på nedenstående link. Der er ingen film til nedenstående emner, men I kan læse forklaringer til de enkelte regler under hvert emne.


9. To be og to have i førnutid og førdatid

12. Regelmæssige udsagnsord i førnutid og førdatid

23. Uregelmæssige udsagnsord 1. Nutid og datid.
24. Uregelmæssige udsagnsord 2.

Lav evt. også øvelser på nedenstående hjemmeside











Skriv i en kommentar til dette indlæg, hvordan det er gået med at arbejde med de nye grammatiske emner.
Vær desuden opmærksom på, at jeg har lagt lidt "bonus grammatik" frem til jer :-)

God arbejdslyst. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar